Jak ćwiczyć żeby nie dostać kontuzji na nartach

Dodał admin

Lipiec 2, 2014 Poradnik Bez Komentarzy

W obecnych czasach coraz więcej osób planując urlop wybiera góry. Spowodowane jest to gównie tym, iż osoby te pragną bardziej aktywnie spędzać swój wolny czas, a przede wszystkim chcą nauczyć się jazdy na nartach. Ale jak tego dokonać, aby nie dostać żadnej kontuzji? W tym artykule odpowiem na to pytanie.

f

Otóż ćwiczenia przed nartami są koniecznością, jeśli chcemy cieszyć się przyjemnością szusowania po stokach, a do tego nie nabawić się żadnej kontuzji. Dlatego mając to na uwadze w tym artykule postanowiłam zaproponować kilka skutecznych i sprawdzonych ćwiczeń przygotowujących nas do sezonu narciarskiego.

Oto one:

ĆWICZENIE 1 – „KRZESEŁKO”.

Stańmy tyłem do ściany i kucnijmy tak, by plecy przylegały do ściany, a nogi były zgięte pod kątem 90 stopni (pamiętajmy, aby nie wychylać kolan przed piętę, bo w ten sposób niepotrzebnie obciążymy kolana. Wytrzymajmy tak do momentu, gdy poczujemy ciepło w udach. Następnie powoli wstańmy. Rozluźnijmy mięśnie chodząc i po chwili rozciągnijmy mięśnie ud. Powtórzmy ćwiczenie 3 – 5 razy dziennie.

 g

ĆWICZENIE 2 – NA ŁYDKI.

Stańmy na płaskiej powierzchni najlepiej z możliwością przytrzymania się czegoś, by nie stracić równowagi. Powoli stawajmy na palcach stóp i takim samym tempem powróćmy do pierwotnej pozycji. Potwórzmy ruch 20 razy i rozluźnijmy łydkę, ruszając nią na boki. Powtórzmy cykl ćwiczeń 3 razy. Nie wykonujmy ruchów pulsacyjnych, by nie nadwyrężyć mięśni łydki. Pamiętajmy o wolnym tempie wykonywania ćwiczeń, wtedy mięśnie pracują intensywniej.

ĆWICZENIE 3 – NA NOGI I KRĘGOSŁUP.

Stańmy w rozkroku, palce skierujmy na zewnątrz, a pięty do środka. Ręce załóżmy na biodra, by poczuć, jak napinają nam się dolne partie mięśni. Dopilnujmy, by kolana nie przekraczały linii palców stóp, by nie przeciążać kolan. W tej pozycji zejdźmy powoli w dół, uginając kolana i kontrolując, by kręgosłup był napięty i nadal w tej samej pozycji – bez pochylania wprzód. Zejścia róbmy dokładnie i wolno powtarzając ruch 8 razy. Postarajmy się zrobić 3 – 5 serii pod rząd.

Skoro powyżej wymieniłam trzy ćwiczenia, które powinniśmy wykonywać przed sezonem narciarskim, by nie dać się żadnym kontuzją na nartach to korzystając z okazji pisania tego artykułu, powiem również, jak samemu bezpiecznie nauczyć się jazdy na nartach.

 h

Tak więc, aby nauczyć się jeździć na nartach na początek powinniśmy wybrać odpowiednie miejsce do tego. Dobrym miejscem na naukę jazdy na nartach jest niewielka, pochyła górka, najlepiej z przeciwstokiem, który pozwoli nam na bezpieczne wyhamowanie. Następny etap to nauka chodzenia w butach po płaskim. Dlatego załóżmy je i przejdźmy się kilka razy. Gdy już poczujemy się pewnie, załóżmy narty i rozstawmy nogi na szerokość bioder, pamiętając o tym, by kolana były lekko ugięte, a środek ciężkości znajdował się dokładnie pośrodku długości desek. Nie odchylajmy się przesadnie do tyłu, ani też nie pochylajmy się nadmiernie do przodu. Ręce lekko ugnijmy i wysuńmy lekko do przodu. Ponadto pamiętajmy również, aby ciało zawsze było ułożone prostopadle do nart. W pełnym osprzęcie zacznijmy chodzić, krokiem klasycznym (ustawmy narty równolegle do siebie) lub łyżwowym (deski stawiajmy pod kątem 45 stopni do boku). Kolejnym etapem nauki jazdy na nartach jest upadanie. W tym celu zróbmy przysiad, opuszczając pośladki jak najniżej ziemi i pochylmy się w prawo lub lewo – musimy upaść na bok. Jeśli opanowaliśmy te elementy, możemy wspiąć się lub wjechać wyciągiem na wzniesienie. Stańmy ustawiając narty w tzw. pług, czyli odwróconą literę V (przednie dzioby nart mają być jak najbliżej siebie, natomiast pięty ustawmy szeroko). Pochylmy się lekko w przód i spróbujmy zjechać w dół po linii prostej. Jeśli chcemy skręcić delikatnie przenieśmy ciężar ciała w wybranym kierunku.

Mam nadzieję, że jeśli każdy kto tylko wybiera się na narty w sezonie zimowym rozpocznie wykonywanie tych ćwiczeń kilka miesięcy przed takim wypadem uniknie kontuzji na nartach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *